در کشور ایران به کارگیری از بنا گنبد (dome)، برای تشریفات مشهد پوشش دهنه های گرانقدر، پیشینه ای کهن داراست. کمبود چوبهای پایدار و کشیده که در واقعیت عنصر مهم پوشش تخت میباشد، سبب ساز گردیده است که پوشش طاق و گنبد اشاعه پیدا نماید. اجرای این دور و اطراف در معماری کشور ایران از منزلت بالایی شامل است. هنرمند در معماری اسلامی اهل ایران غایت ذوق وسلیقه و شایستگی خویش را در بنای مساجد به فعالیت گرفته و خلال نظر کردن مسائل ساختاری و سازهای به بعد ها زیبای شناسانه گنبد نیز پرداخته میباشد.
پوشــش گنبدی صورت در جمهوری اسلامی ایران پییشنه ای دیرینه داراست.
گنبد مسجد در معماری اسلامی
گنبد مسجد تحت عنوان یکی مهمترین موادسازنده معماری اسلامی به ویژه در مساجد در حیث گرفته میگردد. به کار گیری از گنبد مسجد در معماری اسلامی از زمان بنی امیه از اورشلیم در 691 میلادی استارت شد. معین میباشد که گنبد مسجد در بدو تأسیس ذیل تأثیر معماری بیزانس بوده میباشد.
پیاده سازی گنبد مسجد در معماری اسلامی، در انواع متعدد آن، سبب شد تا مضمون آنان بین معماران مسلمان به جهت نمادگرایی متعالی، به یکی مهم ترین عنصرها معماری اسلامی تبدیل گردد.
معماری اسلامی و به ویژه معماری مساجد، یک تصویر از کیهان یا این که آدم در بعد ها کیهانی اوست.تن بشر معبدی میباشد که روح درآن استقرار مییابد.صحیح مانندکیهان که به نتیجه به عبارتی روح زنده میباشد.
ربع و دایره، انواع کمال یافته ای می باشند، مربع نماینده ومظهرخاکی ونشان دهنده کمیت هاست. گنبد مسجد غالبا در عصر اسلامی دارنده شالوده های چهارضلعی و آنگاه هشت ضلعی و غیره بوده اند که تفسیر اندیشمندانه و عارفانه ای دارا هستند، شکل هندسی شالوده آن که مکعب صورت میباشد میتواند خویش الهامی از بنای کعبه باشد و در مرحله آنگاه چهار ضلعی تبدیل به هشت و شانزده و سی و دو و سرنوشت دایره و گنبد عرش میباشد که برخی افضل از برخی دیگر میباشد.
گنبد مسجد کنایه از کرسی الهی و نیز فقید ملائکه و قاعده مربع و چهار کناره هم، نشانه دنیا جسمانی روی زمین میباشد. صورت فرنگی آن نیز کنایه از جمال و گلدسته نیز نشان جلال الهی میباشد. این عنصر مظهر عرش و علامت دهنده چگونگی میباشد. گنبدهای اهل ایران هر یک دارنده صورت و نقش خاص و غیر وابسته به خویش میباشند.
در کشور ایران به کارگیری از بنا گنبد (dome)، برای تشریفات مشهد پوشش دهنه های گرانقدر، پیشینه ای کهن داراست. کمبود چوبهای پایدار و کشیده که در واقعیت عنصر مهم پوشش تخت میباشد، سبب ساز گردیده است که پوشش طاق و گنبد اشاعه پیدا نماید. اجرای این دور و اطراف در معماری کشور ایران از منزلت بالایی شامل است. هنرمند در معماری اسلامی اهل ایران غایت ذوق وسلیقه و شایستگی خویش را در بنای مساجد به فعالیت گرفته و خلال نظر کردن مسائل ساختاری و سازهای به بعد ها زیبای شناسانه گنبد نیز پرداخته میباشد.
پوشــش گنبدی صورت در جمهوری اسلامی ایران پییشنه ای دیرینه داراست.
گنبد مسجد در معماری اسلامی
گنبد مسجد تحت عنوان یکی مهمترین موادسازنده معماری اسلامی به ویژه در مساجد در حیث گرفته میگردد. به کار گیری از گنبد مسجد در معماری اسلامی از زمان بنی امیه از اورشلیم در 691 میلادی استارت شد. معین میباشد که گنبد مسجد در بدو تأسیس ذیل تأثیر معماری بیزانس بوده میباشد.
پیاده سازی گنبد مسجد در معماری اسلامی، در انواع متعدد آن، سبب شد تا مضمون آنان بین معماران مسلمان به جهت نمادگرایی متعالی، به یکی مهم ترین عنصرها معماری اسلامی تبدیل گردد.
معماری اسلامی و به ویژه معماری مساجد، یک تصویر از کیهان یا این که آدم در بعد ها کیهانی اوست.تن بشر معبدی میباشد که روح درآن استقرار مییابد.صحیح مانندکیهان که به نتیجه به عبارتی روح زنده میباشد.
ربع و دایره، انواع کمال یافته ای می باشند، مربع نماینده ومظهرخاکی ونشان دهنده کمیت هاست. گنبد مسجد غالبا در عصر اسلامی دارنده شالوده های چهارضلعی و آنگاه هشت ضلعی و غیره بوده اند که تفسیر اندیشمندانه و عارفانه ای دارا هستند، شکل هندسی شالوده آن که مکعب صورت میباشد میتواند خویش الهامی از بنای کعبه باشد و در مرحله آنگاه چهار ضلعی تبدیل به هشت و شانزده و سی و دو و سرنوشت دایره و گنبد عرش میباشد که برخی افضل از برخی دیگر میباشد.
گنبد مسجد کنایه از کرسی الهی و نیز فقید ملائکه و قاعده مربع و چهار کناره هم، نشانه دنیا جسمانی روی زمین میباشد. صورت فرنگی آن نیز کنایه از جمال و گلدسته نیز نشان جلال الهی میباشد. این عنصر مظهر عرش و علامت دهنده چگونگی میباشد. گنبدهای اهل ایران هر یک دارنده صورت و نقش خاص و غیر وابسته به خویش میباشند.