آرامگاه و مناره آن بی شک وابسته به شمس تشریفات مشهد تبریزی میباشد و بقعه شمس تبریزی دستکم از اوایل قرن نهم هجری قمری به اسم شمس شناخته میشد. همینطور اسنادی مو جود میباشد که سازه به عهدوپیمان آنان فرمانروا سلیمان رسمی و منظور سوم طی تهاجم ها خویش به آذربایجان برای زیارت تربت شمس به خلق رفته اند.
دین دار از قسم مورخ قانونی عثمانی نقل می نماید: در حال حاضر آرامگاه شمس صوفی و عارف اهل ایران، نورالله مرقده، در اخلاق و رفتار میباشد. شکر و تشکر پروردگار را که زیارت آن مرقد شریف میسر شد. همینطور این اطمینان کار کشته میباشد که نامیدن مزاری در قونیه به اسم مرقد شمس تنها جنبه تبلیغات و منافع توریستی داراست
دربارهی تاریخچه مناره این حرم شمس تبریزی نوشته اند که در آبادیهای اصلی که بر راز راه و روش ها بود، شبها بر بلندی حریق می افروختند و برجی را که برای این شغل ساخته بودند، آتشگاه مینامیدند. همین واژه و کلمه را به لهجه عربی ترجمه کرده و منار و مناره گفته اند و بعد آن را در مساجد به فعالیت برده اند.
بوسیله حریق که بر فراز این برجها افروخته میشد، از به دور خبر ها و علائم و ارشاداتی می دادند که عموم دوردست را از خطر و حادثه ها مطلع می کردند. احتمال دارااست یک کدام از مناره ها ردیف یادبودی باشد از نزاع آلب ارسلان سلجوقی با رومانوس دیوجانوس امپراطور روم در ملازگرد و سلطه اش بر او که عاقبت مسلمان ها حوزه را این مبارزه و برد آلب ارسلان رقم زد و مرز و بوم روم بهتدریج به کشوری مسلمان نشین مبدل شد و مناره سابق الذکر وضعیت تقدس مانندی میان عموم این کشور پیدا کرد.
بعداز اقامت شمس تبریزی در اخلاق و رفتار و فوت او لاشه اش در کنار آن دفن شد و اسم «مناره شمس تبریزی» پیدا کرد و فرمانروا اسماعیل صفوی زیرا خویش عارف و و متصوف بود، دستورداد کاخش را در کنار بقاع شمس تبریزی ساختند.
بقاع شمس تبریزی از مکانهای توریسم و زیارتی اخلاق و رفتار میباشد که گفته می گردد، محل مدفن شمس تبریزی میباشد. تا یکسری سال اخیر شمس تبریزی بسیار غریب بود و حال به لطف عموم خلق و با اقدامات تولیت شمس تبریزی، آرامگاه وی در اکنون بسط عمرانی میباشد.
سالهای سال بدین حوزه جای شمس گفته میشد؛ ولی کسی داده ها دقیقی درباره آن نداشت. بعد ها برای آن دیوار کشیدند، سنگ قبر گذاشتند و میگویند انسان بزرگی بود و آنقدر گرانقدر که مولانا مریدش شد. در آبان ماه سال ۱۳۸۹ هجری خورشیدی، مراسمی با تیتر کنگره دربین المللی شمس تبریزی با حضور مولوی شناسان و شمس شناسان داخلی و فرنگی در کردار و ارومیه برگزار شد.
از آن پس همگی ساله دوستداران شمس تبریزی از خلق و خوی و دیگر شهرهای کشور ایران و حتی کشورهای اهل یک محل در هفت مهر در مراسمی بزرگداشت این صوفی و عارف را گرامی می داراهستند . بر دیوار محوطه آرامگاه نیز تابلوهایی از اشعار مولانا و همینطور شاعران دیگر نصب شدهاست.
آرامگاه و مناره آن بی شک وابسته به شمس تشریفات مشهد تبریزی میباشد و بقعه شمس تبریزی دستکم از اوایل قرن نهم هجری قمری به اسم شمس شناخته میشد. همینطور اسنادی مو جود میباشد که سازه به عهدوپیمان آنان فرمانروا سلیمان رسمی و منظور سوم طی تهاجم ها خویش به آذربایجان برای زیارت تربت شمس به خلق رفته اند.
دین دار از قسم مورخ قانونی عثمانی نقل می نماید: در حال حاضر آرامگاه شمس صوفی و عارف اهل ایران، نورالله مرقده، در اخلاق و رفتار میباشد. شکر و تشکر پروردگار را که زیارت آن مرقد شریف میسر شد. همینطور این اطمینان کار کشته میباشد که نامیدن مزاری در قونیه به اسم مرقد شمس تنها جنبه تبلیغات و منافع توریستی داراست
دربارهی تاریخچه مناره این حرم شمس تبریزی نوشته اند که در آبادیهای اصلی که بر راز راه و روش ها بود، شبها بر بلندی حریق می افروختند و برجی را که برای این شغل ساخته بودند، آتشگاه مینامیدند. همین واژه و کلمه را به لهجه عربی ترجمه کرده و منار و مناره گفته اند و بعد آن را در مساجد به فعالیت برده اند.
بوسیله حریق که بر فراز این برجها افروخته میشد، از به دور خبر ها و علائم و ارشاداتی می دادند که عموم دوردست را از خطر و حادثه ها مطلع می کردند. احتمال دارااست یک کدام از مناره ها ردیف یادبودی باشد از نزاع آلب ارسلان سلجوقی با رومانوس دیوجانوس امپراطور روم در ملازگرد و سلطه اش بر او که عاقبت مسلمان ها حوزه را این مبارزه و برد آلب ارسلان رقم زد و مرز و بوم روم بهتدریج به کشوری مسلمان نشین مبدل شد و مناره سابق الذکر وضعیت تقدس مانندی میان عموم این کشور پیدا کرد.
بعداز اقامت شمس تبریزی در اخلاق و رفتار و فوت او لاشه اش در کنار آن دفن شد و اسم «مناره شمس تبریزی» پیدا کرد و فرمانروا اسماعیل صفوی زیرا خویش عارف و و متصوف بود، دستورداد کاخش را در کنار بقاع شمس تبریزی ساختند.
بقاع شمس تبریزی از مکانهای توریسم و زیارتی اخلاق و رفتار میباشد که گفته می گردد، محل مدفن شمس تبریزی میباشد. تا یکسری سال اخیر شمس تبریزی بسیار غریب بود و حال به لطف عموم خلق و با اقدامات تولیت شمس تبریزی، آرامگاه وی در اکنون بسط عمرانی میباشد.
سالهای سال بدین حوزه جای شمس گفته میشد؛ ولی کسی داده ها دقیقی درباره آن نداشت. بعد ها برای آن دیوار کشیدند، سنگ قبر گذاشتند و میگویند انسان بزرگی بود و آنقدر گرانقدر که مولانا مریدش شد. در آبان ماه سال ۱۳۸۹ هجری خورشیدی، مراسمی با تیتر کنگره دربین المللی شمس تبریزی با حضور مولوی شناسان و شمس شناسان داخلی و فرنگی در کردار و ارومیه برگزار شد.
از آن پس همگی ساله دوستداران شمس تبریزی از خلق و خوی و دیگر شهرهای کشور ایران و حتی کشورهای اهل یک محل در هفت مهر در مراسمی بزرگداشت این صوفی و عارف را گرامی می داراهستند . بر دیوار محوطه آرامگاه نیز تابلوهایی از اشعار مولانا و همینطور شاعران دیگر نصب شدهاست.