در سده اولیه هجری الگوی مسجد مدینه گزینه تاسی تشریفات مشهد معماران قرار می گرفت. این آیتم فقط دربرگیرنده مناطقی بود که داعیه میشود معماری نداشته اند خلا، بلکه معماران کشورهای جدید مسلمان گردیده نیز که تاریخ و تجربیاتی در ساخت سازه داشتند از آن تقلید کردند.
با ورود مسلمانها به کشورایران و آمدن همگی ارزشهای راستین الهی بدین سرزمین، تاروپود جامعه طبقاتی ساسانی یکباره بهم جاری شد و برنامه ای نو برای معاش و حیات آدمیان پی ریزی شد. جامعه پراکنده اهل ایران که بهره منطقی اختلافات ادیان جاهلی بوده هست با پیام جدیدی که ارتش اسلام از مرزو بوم رسول معبود(ص) برای آنها به ارمغان آورد به ندای فطرت خداپرستانه انسانی خود گوش فرا می دهد و بعداز فرصت پاره ای جامعه اهل ایران به دین نو روی میآورد.
احتیاج به فضاهای عبادی سیاسی نماز جماعت و آدینه مسلمانها را واداشت تا به ساختن اولین مساجد در جمهوری اسلامی ایران اسلامی مبادرت نمایند. جمعاًًَ سیر دگرگونی مساجد در جمهوری اسلامی ایران از این تاریخ سه روش پایین را طی می نماید:
الف- ایجاد کرد مساجد با مدل و اسلوب و شیوه مساجد اول مسلمان ها در مرزوبوم ایالات متحده عربی.
ب- تبدیل و تغییر تحول اماکن مذهبی جاهلی و تجدید بنا آنها (در شکل امکان به طور معماری مساجد اسلامی)
ج- شروع جنبش مستقلانه معماری اسلامی.
مساجد در کشور ایران
دراین نکته شکی وجود ندارد که ایرانیان در همه آثار هنر و معماری پیش از اسلام خود، نوعی هنر و معماری متکی بر تجربه فنی بسیار گران قدر و جداگانه از هنر و معماری راههای بیگانه را دارا بوده اند و توسط آنها اشکال بها های فضایی را در طول خویش صورت داده اند. البته با تمامی این اوضاع و احوال معماران اهل ایران و مسلمان از فرصت ورود اسلام به جمهوری اسلامی ایران در ایجاد کرد فضاهای معمارانه با روال اهل ایران و با هدف الهی، دچار وقفه گردیده اند.
در سده اولیه هجری الگوی مسجد مدینه گزینه تاسی تشریفات مشهد معماران قرار می گرفت. این آیتم فقط دربرگیرنده مناطقی بود که داعیه میشود معماری نداشته اند خلا، بلکه معماران کشورهای جدید مسلمان گردیده نیز که تاریخ و تجربیاتی در ساخت سازه داشتند از آن تقلید کردند.
با ورود مسلمانها به کشورایران و آمدن همگی ارزشهای راستین الهی بدین سرزمین، تاروپود جامعه طبقاتی ساسانی یکباره بهم جاری شد و برنامه ای نو برای معاش و حیات آدمیان پی ریزی شد. جامعه پراکنده اهل ایران که بهره منطقی اختلافات ادیان جاهلی بوده هست با پیام جدیدی که ارتش اسلام از مرزو بوم رسول معبود(ص) برای آنها به ارمغان آورد به ندای فطرت خداپرستانه انسانی خود گوش فرا می دهد و بعداز فرصت پاره ای جامعه اهل ایران به دین نو روی میآورد.
احتیاج به فضاهای عبادی سیاسی نماز جماعت و آدینه مسلمانها را واداشت تا به ساختن اولین مساجد در جمهوری اسلامی ایران اسلامی مبادرت نمایند. جمعاًًَ سیر دگرگونی مساجد در جمهوری اسلامی ایران از این تاریخ سه روش پایین را طی می نماید:
الف- ایجاد کرد مساجد با مدل و اسلوب و شیوه مساجد اول مسلمان ها در مرزوبوم ایالات متحده عربی.
ب- تبدیل و تغییر تحول اماکن مذهبی جاهلی و تجدید بنا آنها (در شکل امکان به طور معماری مساجد اسلامی)
ج- شروع جنبش مستقلانه معماری اسلامی.
مساجد در کشور ایران
دراین نکته شکی وجود ندارد که ایرانیان در همه آثار هنر و معماری پیش از اسلام خود، نوعی هنر و معماری متکی بر تجربه فنی بسیار گران قدر و جداگانه از هنر و معماری راههای بیگانه را دارا بوده اند و توسط آنها اشکال بها های فضایی را در طول خویش صورت داده اند. البته با تمامی این اوضاع و احوال معماران اهل ایران و مسلمان از فرصت ورود اسلام به جمهوری اسلامی ایران در ایجاد کرد فضاهای معمارانه با روال اهل ایران و با هدف الهی، دچار وقفه گردیده اند.