رنگ در کاشی کاری مسجد نصیرالملک یکیاز تزئیناتی تشریفات مشهد که به وفور در مسجد نصیرالملک شیراز تاسیس شده است، کاشی کاری میباشد. در مسجد نصیرالملک شیراز، کاشی سنتی مانند یک بوم نگارگری میباشد که عرصه نقش اندازی هنرمندان قرار گرفته میباشد و روی آن انـواع نقـوش گیاهی، هندسی و مناظر معماری نگارگری گردیدهاست
به نظر رشته تشکیل داد، کاشی کاری سازه مشتمل بر کاشی هفت رنگ، معـرق، معقلی (ترکیـب أجـر و کاشی) میباشد.
پالت رنگی کاشـی کـاری مسجد نصیرالملک تنـوع رنگ اکثری دارااست و رنگهای گرم بیشتر قابل مشاهده میباشد.
در تزئینات کاشی کاری مسجد نصیرالملک شیراز شهامت و شجاعت و نوعی راحتی در اجرای اثرها به چشم میخورد. هنرمند با نترسی بسیار از رنگ و هیبت و ارکان نو وارد در جهت ساخت بدعت و ابتکار در کاشـی کـاری بهـره میباشد.
عنایت جزء بر مجموع در نقوش منفـرد كـاملاً مشاهده میشود. در ادغام بندی گونه های و رنگ ها اگرچه هنرمنـدان نـیـم نـگـاهی بـه سـنت داشته اند ولی در کل اعتنا بدون شوخی به سـنـت هـای تصویری اصــل خـود نکرده اند. در قبال تلاش برای ابتکار بیشتر از عشق و علاقه به سنت یا این که رعایت آن مشاهده می شود.
کاشی کاری مسجد نصیرالملک رنگ تنوع اکثری دارااست و غالباً رنگ های گرم قابل مشاهده میباشد. از بارزترین رنگ هایی که دراین مسجد مشاهده میشود، رنگ صورتی یا این که به عبارتی گل سرخ میباشد که آن را بـه نـام مسجد صورتی شهره نموده است. بعد رنگهای گرم و براق به ویژه زرد رنگ به شـدت دارنده درخشندگی میباشد.
بقیه رنگ های مشکی، آبیرنگ لاجوردی، آبی رنگ فیروزه ای و سبز نیلی در اینجا وجـود داراست. از کاشـی هـای به رنگ مشکی و سفیدرنگ عمدتاً برای تولید قضیه درون فریم استعمال شـده میباشد.
بدین نحو که با قضیه مشکی خط سپید و با موضوع سپید خـط مشکی به دلیل کتابت اشعار و آیه ها قرآن مصرف شده میباشد و نوعی تضاد و مغایرت را پدید میآورد که موجب بهتـر خـوانـده شـدن نـقـوش مـی شـود. کتیبه های کاشی کاری نشانهها قرآنی مسجد نصیرالملک در نمـای خـارجی سازه و در دو ستون در نمای فوقانی و میانی سازه ایجـاد و نگاشـته شـده که به طور نواری آبیرنگ جناح فرنگی سازه را مزین کرده اند.
مسجد نصیرالملک یکیاز مساجد سابق شیراز است.این مسجد خوشگل به حیث جغرافیایی در حوالی فرمان روا لامپ و در کوچه نصیر الملک میباشد.
مغایر مسجد روحانی لطف الله اصفهان که رنگهای برنده در آن، آبیرنگ و کرم میباشند، مسجد نصیرالملک شیراز ، به مسجد صورتی دارای اسم و رسم میباشد به این دلیلکه از این رنگ به کار گیری اکثری در کاشی های داخلی مسجد شدهاست. هرچند با وجود تنوع رنگ بسیار، بی انصافی میباشد که فقط از این رنگ حافظه خواهد شد. شیشه های رنگی در ساختار مسجد، ضمن مسجدالاقصی و مسجد کبود استانبول، دراین سازه نیز لطف خاصی به سازه داده اند. کم بودن اینگونه معماری سنتی ای، بر قیمت زیبایی این مسجد میافزاید.
رنگ در کاشی کاری مسجد نصیرالملک یکیاز تزئیناتی تشریفات مشهد که به وفور در مسجد نصیرالملک شیراز تاسیس شده است، کاشی کاری میباشد. در مسجد نصیرالملک شیراز، کاشی سنتی مانند یک بوم نگارگری میباشد که عرصه نقش اندازی هنرمندان قرار گرفته میباشد و روی آن انـواع نقـوش گیاهی، هندسی و مناظر معماری نگارگری گردیدهاست
به نظر رشته تشکیل داد، کاشی کاری سازه مشتمل بر کاشی هفت رنگ، معـرق، معقلی (ترکیـب أجـر و کاشی) میباشد.
پالت رنگی کاشـی کـاری مسجد نصیرالملک تنـوع رنگ اکثری دارااست و رنگهای گرم بیشتر قابل مشاهده میباشد.
در تزئینات کاشی کاری مسجد نصیرالملک شیراز شهامت و شجاعت و نوعی راحتی در اجرای اثرها به چشم میخورد. هنرمند با نترسی بسیار از رنگ و هیبت و ارکان نو وارد در جهت ساخت بدعت و ابتکار در کاشـی کـاری بهـره میباشد.
عنایت جزء بر مجموع در نقوش منفـرد كـاملاً مشاهده میشود. در ادغام بندی گونه های و رنگ ها اگرچه هنرمنـدان نـیـم نـگـاهی بـه سـنت داشته اند ولی در کل اعتنا بدون شوخی به سـنـت هـای تصویری اصــل خـود نکرده اند. در قبال تلاش برای ابتکار بیشتر از عشق و علاقه به سنت یا این که رعایت آن مشاهده می شود.
کاشی کاری مسجد نصیرالملک رنگ تنوع اکثری دارااست و غالباً رنگ های گرم قابل مشاهده میباشد. از بارزترین رنگ هایی که دراین مسجد مشاهده میشود، رنگ صورتی یا این که به عبارتی گل سرخ میباشد که آن را بـه نـام مسجد صورتی شهره نموده است. بعد رنگهای گرم و براق به ویژه زرد رنگ به شـدت دارنده درخشندگی میباشد.
بقیه رنگ های مشکی، آبیرنگ لاجوردی، آبی رنگ فیروزه ای و سبز نیلی در اینجا وجـود داراست. از کاشـی هـای به رنگ مشکی و سفیدرنگ عمدتاً برای تولید قضیه درون فریم استعمال شـده میباشد.
بدین نحو که با قضیه مشکی خط سپید و با موضوع سپید خـط مشکی به دلیل کتابت اشعار و آیه ها قرآن مصرف شده میباشد و نوعی تضاد و مغایرت را پدید میآورد که موجب بهتـر خـوانـده شـدن نـقـوش مـی شـود. کتیبه های کاشی کاری نشانهها قرآنی مسجد نصیرالملک در نمـای خـارجی سازه و در دو ستون در نمای فوقانی و میانی سازه ایجـاد و نگاشـته شـده که به طور نواری آبیرنگ جناح فرنگی سازه را مزین کرده اند.
مسجد نصیرالملک یکیاز مساجد سابق شیراز است.این مسجد خوشگل به حیث جغرافیایی در حوالی فرمان روا لامپ و در کوچه نصیر الملک میباشد.
مغایر مسجد روحانی لطف الله اصفهان که رنگهای برنده در آن، آبیرنگ و کرم میباشند، مسجد نصیرالملک شیراز ، به مسجد صورتی دارای اسم و رسم میباشد به این دلیلکه از این رنگ به کار گیری اکثری در کاشی های داخلی مسجد شدهاست. هرچند با وجود تنوع رنگ بسیار، بی انصافی میباشد که فقط از این رنگ حافظه خواهد شد. شیشه های رنگی در ساختار مسجد، ضمن مسجدالاقصی و مسجد کبود استانبول، دراین سازه نیز لطف خاصی به سازه داده اند. کم بودن اینگونه معماری سنتی ای، بر قیمت زیبایی این مسجد میافزاید.